زده ام تفالی به کلام تو
" بسم الله الرحمن الرحیم "
تفال ــی که نتیجه اش شد آیات 188 تا 206 سوره مبارکِه اعراف
قُل لا أَمْلِک لِنَفْسی نَفْعاً وَ لا ضراًّ إِلا مَا شاءَ اللَّهُوَ لَوْ کُنت أَعْلَمُ الْغَیْب لاستَکثرْت مِنَ الْخَیرِ وَ مَا مَسنی السوءُإِنْ أَنَا إِلا نَذِیرٌ وَ بَشِیرٌ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ(188) هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنهَا زَوْجَهَا لِیَسکُنَ إِلَیهَافَلَمَّا تَغَشاهَا حَمَلَت حَمْلاً خَفِیفاً فَمَرَّت بِهِفَلَمَّا أَثْقَلَت دَّعَوَا اللَّهَ رَبَّهُمَا لَئنْ ءَاتَیْتَنَا صلِحاً لَّنَکُونَنَّ مِنَ الشکِرِینَ(189) فَلَمَّا ءَاتَاهُمَا صلِحاً جَعَلا لَهُ شرَکاءَ فِیمَا ءَاتَاهُمَافَتَعَلی اللَّهُ عَمَّا یُشرِکُونَ(190) أَ یُشرِکُونَ مَا لا یخْلُقُ شیْئاً وَ هُمْ یخْلَقُونَ(191)
بگو من اختیار سود و زیان خویش ندارم جز آنچه خدا خواسته است اگر غیب میدانستم سود بسیار میبردم و بدی بهمن نمیرسید من جز بیمرسان و نوید بخش برای گروهی که ایمان میآورند نیستم ( 189) .
سبب حقیقی اختصاص علم غیب به خدای تعالی این است که غیر او هر چه باشد وجودش محدود است ، و ممکن نیست که از حدش بیرون شده و به آنچه که خارج از حد او و غایت از او است آگاه شود ، و معلوم است که هیچ موجودی غیر محدود و غیر متناهی و محیط به تمام اشیاء نیست مگر خدای تعالی ، پس تنها او عالم به غیب است . ترجمة المیزان ج : 8ص :485
اوست که شما را از یک تن آفرید و همسر او را از او آفرید تا بدو آرام گیرد و چون وی را فرا پوشاند باری سبک گرفت و با آن مدتی سر کرد و چون سنگین شد ، خدا ، پروردگار خویش را بخواندند که اگر فرزند شایستهای به ما دهی سپاسگزار خواهیم بود ( 189) . و چون فرزندی شایسته به آنهاداد برای خدا در عطیه وی شریکان انگاشتند اما خدا از آن چیزها که با او شریک میانگارند برتر است( 190) . چرا این بتان را که چیزی خلق نمیکنند و خودشان ساخته شدهاند با خدا شریک میکنید ( 191) .
:)
موفق باشی