اثربخشی کلام
با توجه به شرایط خاص دوران جوانی , طولانی بودن دوران تجرد غالب دانشجویان و خطرات جدی تمایلات آشکار و پنهان غرائز نفسانی , لازم است روابط خود را از نظر کمی و کیفی تحت کنترل قرار دهیم و از حد ضرورت فراتر نرویم.
بنابراین, توصیه اکید ما این است که :
اولا, اگر ضرورت ایجاب نمی کند حتی الامکان چنین روابطی با نامحرم برقرار نشود و در این میان دختران در مقابل افراد نا محرم , رفتاری متکبرانه و سنگین داشته باشند نه رفتاری صمیمانه و خودمانی.
اینکه در احکام شرعی می فرمایند در غیر ضرورت مثلا مکروه است مرد با زن هم صحبت شود, مخصوصا مرد و زن جوان , به این دلیل است که چه بسا همین هم صحبت شدن ها, غرایز جنسی افراد را تحریک کند و یک الفت و محبت شهوانی بین مرد و زن ایجاد گردد و نقطه آغازی برای غوطه ور شدن در انحراف و فساد شود. در هر حال انسان باید دقیقا درون خود را بکاود و باطنش را عمیقا مطالعه کند که مثلا صحبت کردن با افراد نامحرم چه ضرورتی برای او دارد.
ثانیا: در صورت ناچاری و ضرورت, روابط با نامحرم تا آنجا که به شکستن حریم احکام الهی منجر نشود, اشکالی ندارد. بنابراین , گفتگو و نگاه های متعارف بدون قصد لذت و ریبه , اشکالی ندارد. اما با این حال , حتی الامکان لازم است موازین شرعی کاملا رعایت شود و نگاه ها و گفتگو ها از هر گونه قصد و غرض خالی باشد. البته این کار خیلی مشکل است و بلکه گاهی غیر ممکن است که در این صورت باید حتی الامکان در محیطی مثل دانشگاه روابط به حداقل برسد.
مثلا در کلاس ها به گونه ای باشند که کمترین اختلاط پدید آید و در برخورد و گفتگو, هنجارهای شرعی زیر رعایت شود:
1- از گفتگوهای تحریک کننده پرهیز شود.
2- از نگاه های آلوده و شهوانی خودداری شود.
3- حجاب شرعی رعایت شود.
4- قصد تلذذ و ریبه در کار نباشد.
5- دو نفر نامحرم در محیط بسته , تنها نمانند.
بنابراین , سعی کنید خود را عادت دهید که :
الف) در صحبت با نامحرم به او نگاه نکنید و به هیچ قسمتی از بدن او خیره نشوید و قسمت های باز و پوشیده برایتان کاملا مساوی فرض شوند.
ب ) در همه حال خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانید و عفت و حیا را فراموش نکنید. روشن است که هر فرد خود بهتر می تواند تشخیص دهد که کجا از مرز فراتر رفته است «بل الانسان علی نفسه بصیره؛ آدمی بر نفس خود آگاه و بیناست».
ج ) از شوخی کردن با نامحرمان اجتناب کنید زیرا اگر شوخی و خندیدن با زن نامحرم موجب فتنه و فساد شود قطعا حرام است.
قرآن در دو جا یعنی یکی در سوره مائده آیه 5 و دیگری در سوره نساء آیه 25 زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با جنس مخالف برحذر داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده است.
آیه 25 سوره نساء به مردان می گوید با دخترانی که روابط دوستی مخفیانه ای با دیگران داشته اند ازدواج نکنید...
«فانکحوهن باذن اهلهن و اتوهن اجورهن بالمعروف محصنات غیر مسافحات و لا متخذات اخدان»
یعنی آنان را با اجازه خانواده هایشان به همسری خود در آورید و مهرشان را به طور پسندیده به آنان بدهید [به شرط آنکه] پاکدامن باشند و زناکار و دوست گیران پنهانی نباشند.
در آیه 5 سوره مائده نیز به مردان خطاب می کند و می فرماید شما با زنان پاکدامن مسلمان ازدواج کنید و خود نیز پاکدامن باشید نه زناکار و نه آنکه زنان را در پنهانی دوست خود بگیرید «... ولا متخذی اخدان ...»
بنابراین از نظر اسلام و اخلاق اسلامی، اگر کسی بخواهد سلامت روح و روان خود را حفظ کند و در ایمانش خللی ایجاد نشود چاره ای ندارد که روابط خود با نامحرم را بسیار محدود کند و حتی در پاره ای از موارد از یک سلام کردن ساده هم بپرهیزد، هر چند چنین فرهنگی امروز در جامعه ما خیلی پذیرفته نباشد. اما اگر فکر کند که می تواند بین هر دو دیدگاه، دیدگاه اسلام و دیدگاه روشن فکری جمع کند، سخت در اشتباه است و بهتر است خود را آزار ندهد و با تفکر و اندیشه یک راه را انتخاب کند، یا راه خدا را و یا راه هوی و هوس را. زیرا هم زمان نمی توان هر دو راه را پیمود.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
هرکس با غیر همسر خویش شوخی و مزاح کند
به اندازه هر کلمه ای که در دنیا سخن گفته باشد ،
خداوند هزار سال او را در زندان دوزخ نگاه خواهد داشت.
ثواب الاعمال ص 283 / وسائل الشیعه ج 20 ص
امام باقر علیهالسلام:
سخن گفتن با زن نامحرم، از دامهای شیطان است.
رسول اکرم (ص):
هر عضوی از آدمیزاد بهره ای از زنا دارد پس زنای چشم نظر کردن و زنای زبان گفتار و زنای گوش ها شنیدن (حرام) و زنای دستها ستمگری و زنای پاها راه رفتن (به مکان حرام) است و دامن این زناها را تکذیب یا تصدیق میکند/ بحارالانوار ج101/ ص38
http://forum.ghorany.com/thread-961.html
امام صادق علیهالسلام فرمود :
هر کس نامحرمی را دید و چشم خود را به طرف آسمان بلند کرد یا بست، خداوند در بهشت، حورالعین بهشتی را به عقدش درمیآورد.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
شیطان به حضرت موسی علیه السلام گفت : ای موسی! با زنی که به تو محرم و یا حلال نیست خلوت مکن (تنها مباش، به خاطر آنکه هیچ مردی با زن نامحرمی خلوت نمیکند، مگر این که من همراه آن دو هستم. (و خودم شخصاً آن دو را برای گناه و رابطه نامشروع تحریک و وسوسه میکنم).
http://www.irpdf.com/book-6141.html کتاب اصول کافی ... اجردوستان با خدا ... استفاده کنید انشاالله بسیار عالی است...
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :
هر خانمی که خود را معطر و خوشبو کند (عطر بزند) و سپس از خانه خارج شود، همواره مورد لعنت خدا و ملائکه خواهد گرفت، تا وقتی که به خانه برگردد، هرچند برگشتش به خانه طول بکشد.
حضرت علی علیهالسلام :
اختلاط و گفتگو مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دلها را منحرف میسازد.
یکی از راویان میگوید در کوفه به زنی قرآن میآموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیهالسلام) شتافتم،
امامباقر علیه السلام فرمود:
آن که (حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهرهام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود:
تکرار نکن.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
هر کس چشمان خود را از نگاه به زن نامحرم پرکند (و با خیال راحت به این نگاه خود ادامه دهد)، خداوند متعال در روز قیامت میخهای آتشین به چشمان او فرو خواهد برد و بعد از رسیدگی به کار مردم، دستور خواهد داد که او را به آتش جهنم بیندازند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
تمام چشمها در روز قیامت گریان خواهد شد، مگر چشمی که از خوف و عظمت خدا بگرید، و چشمی که از حرام بسته شود، و چشمی که در راه خدا شبها بیدار بماند و شب زنده داری کند.
در مورد زنان مردم عفت بورزید تا دیگران نیز در مورد زنان شما عفت بورزند و زنان شما از تعرض نامحرمان در امان بمانند.
هر کس نامحرمی را دید و چشم خود را به طرف آسمان بلند کرد یا بست، خداوند در بهشت، حورالعین بهشتی را به عقدش درمیآورد
نگاه به نامحرم، تیری از تیرهای شیطان است هر کس آن را از خوف خدا ترک کند خداوند حلاوت ایمان را به او میچشاند.
رسول خدا فرمان داده بود که زن مسلمان با مردان نامحرم بیش از پنج کلمه – که آن هم در موضوعات ضروری باشد- سخن نگوید.
هر کس با یک زن نامحرم دست بدهد، روز قیامت در غل و زنجیر به محشر وارد میشود و خداوند دستور میدهد که او را به آتش جهنم بیفکنند، و هر کس با یک زن نامحرم شوخی کند، در مقابل هر کلمه حرامی که به او گفته است، هزار سال حبس خواهد شد.
پرسش:
شنیدن صدای زن نامحرم و صحبت کردن او با نامحرم چه حکمی دارد؟
پاسخ:
قرآن مجید در مورد نحوهء صحبت کردن زنان , خطاب به همسران پیامبر می فرماید: .(۱)
اگر صحبت زن با نامحرم و یا صدای زن معمولی باشد و با لذت و شهوت همراه نباشد, اشکالی ندارد, اما اگر با لذت و شهوت توأم باشد, هم صحبت زن حرام می شود و هم استماع صدای او حرام است .
امام خمینی ره می فرماید:
بنابر اقوی شنیدن صدای زن نامحرم جایز است , در صورتی که به قصد لذت وشهوت نباشد.(۲)
ایشان می افزاید: صحبت کردن بانوان با مرد نامحرم و رساندن صدایشان به مردان بیگانه , در صورتی که ترس از فتنه و فساد نباشد جایزاست …
البته اگر گفت و گو و صحبت کردن زنان با مردان , با کیفیت تهییج کننده باشد, حرام است , مانند نازک کردن صوت و نرم کردن کلام و زیبا ساختن صدابه گونه ای که شخص بیماردل را به طمع اندازد.(۳)
____________________
(پـاورقی ۱٫احزاب (۳۳ آیه ۳۲
(پـاورقی ۲٫امام خمینی , تحریر الوسیله , ج ۲ ص ۲۴۵
(پـاورقی ۳٫همان .
استفتاء از دفترآیت الله مکارم شیرازی
آیا با توجه به آیه شریفه فلاتخضعن بالقول و سایر دستورات اسلامی ، زنان مجازند همدیگر را درمحیطهای عمومی که آقایان حضور دارند با الفاظی نظیر جان، عزیزم و ... خطاب کنند؟
بسم الله الرحمن الرحیم
:: با اهداء سلام و تحیت؛
جواب : ملاک این است که زنان به گونه ای سخن نگویند که بیماردلان در آن ها طمع کنند. بنابراین در صورتی که خوف مفسده باشد گفتن چنین الفاظی جایز نیست.
در حدیثی آمده حضرت علی ـ علیه السّلام ـ کراهت داشتند تا به زنان جوان آغاز به سلام کند، و پیرامون حکمت آن فرمود: «ترس از آن دارم که تحت تأثیر صدای او واقع شوم و ضرر آن از ثوابی که از سلام میبرم بیشتر شود.»
وفرمودند:"صحبت کردن غیر ضروری با زنان نامحرم انسان سالم را گرفتار بلاها و مصیبت ها می سازد و قلب انسان را به انحراف و مریضی می کشاند". تفسیر نورالثقلین ج 5
وای برمن اگر حالا که مطلع شدم عامل نباشم!