متی ترانا و نراک

متی ترانا و نراک

رحلة العاشق الی المعشوق ...

پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر/ چون شیشه عطری که درش گم شده باشد...
-------------------------------------------------
سلام
حضورتون رو خوش آمد میگم
لطفا آقایون رعایت حدود رو هنگام کامنت گذاشتن داشته باشند! بهتر اینکه از افعال با صیغه جمع استفاده کنید!
برای توضیح بیشتربه لینک " خواهرانه برای برادران " مراجعه کنید!
-----------------------------------------------
نوشته‌های این‌جا صرفن دیدگاه نگارنده بوده و لزومن مورد تایید اسلام نیست!
--------------------------------------------------
هنگام نماز طواف کعبه هم تعطیل است!نبینم موقع نماز اینجا باشی! برو که خدا داره صدات میزنه!

پيام هاي کوتاه
بايگاني
آخرين نظرات

آسیب هایی جدی که شاید حس نشوند

پنجشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۲، ۰۱:۲۷ ق.ظ

" بسم الله الرحمن الرحیم "



سلام :)

با اینکه شکلک لبخند میزنه ولی اگر به آسیب هایی از این دست که میخوام بگم دقت نکنیم باید نشست و گریه کرد! میفرمایید آسیب چی ؟ تحمل ! الان میگم! 

فعل حرام یا حلال یا واجب برای چه کسانی تعریف میشه ؟ این سوالی است که ازتون دارم ؟ یه فرد مسلمان چه وقت این افعال براش تکلیفه عمل بهش یا عدم انجامش ؟ چه زمانی اگه شد در مورد این مسائل و کمیات و کیفیات انجامش بازخواست و سوال میشه ازش ؟ 

درسته ! وقتی که مکلف بشه و به سن تکلیف برسه ! حالا بگید ببینم آیا همه این وظایف صرف اینکه بعد از سن تکلیف رعایت شوند کافی است ؟ یعنی تا اون زمان ما هر کاری خواستیم بکنیم بعد دیگه یه دفعه یه روزه میشیم بنده خدا که به سن تکلیف رسیده ؟ آره درمورد همه مسائل همینه ؟ یه روزه میشی مکلف ؟ بچه ای که اصلا نمیدونسته تا دیروز نماز چیه یه روزه میشه نماز خون ؟ بچه ای که تا سن تکلیفش مثلا دختر خانوم ها رو میگم ، هر لباسی دوس داشته میپوشیده میومده جلوی نامحرم یه روزه میشه محجبه ؟ مسائلی به این مهمی که پذیرفتنشون با قلب انسان سر و کار داره آیا یک روزه پذیرفتنی است ؟



please

کمی درنگ کنید و کمی فکرکنید ...



بین همه چیزایی که گفتم توی دین عزیزمون یکی از بحث هایی که برای من مسلمان مطرح میشه بحث روابط است! روابط با نامحرم و ضوابطش ! که رابطه بدون ضوابط اسلام  یعنی گناه و افتادن به حرام ! آقا با حرفای تکراری سرتون رو دَرد نیارم ! توی قالب سوالات بالا این رو هم بگنجونید ، ببینید چی تهش در میاد ؟ خواننده این قد تنبل ! باشه میگم !

از اینجا بیشتر از قبل حواستون رو جمع کنید لطفا !

اگه الان بچه دارید که هیچ اگر قرار است در آینده پدرها و مادرهای نسل بعد باشید پس به هوش باشید و به گوش :

بهم بگید ببینم روابط دختر و پسر از قبیل دوستی واین هایی که خوب سراغش را دارید حکمش از سوی اسلام چیه ؟ همین طوره ! حرامه ! روابطی از این دست  از سوی اسلام نهی شده و مذموم است !


+ قرآن در دو آیه ( 5 سوره مائده ، 25 سوره نساء ) زنان و مردان را از داشتن روابط دوستانه با جنس مخالف برحذر داشته است و آن را مورد مذمت قرار داده!

+ آیه 25 سوره نساء به مردان می گوید با دخترانی که روابط دوستی مخفیانه ای با دیگران داشته اند ازدواج نکنید ...

" ... فَانْکِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَناتٍ غَیْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ ... "

و هر کس از شما قدرت مالی ندارد که با زنان مؤمن آزاد ازدواج کند ، از کنیزان با ایمان که شما مسلمانان مالک آنها هستید به همسری گیرد . خدا به ایمان شما داناتر است ، و همه نمی توانند مؤمنان واقعی را از غیر واقعی باز شناسند پس باید به مقتضای ظاهر عمل کنید . شما همه ، اعم از آزاد و برده ، از یکدیگرید و نزد خدا باهم برابرید . بنابراین ، کنیزان را به این شرط که پاکدامن باشند ، نه پلید کار و نه دوست گیرنده از مردان ، با اذن سرپرستانشان به همسری گیرید ، و مهرشان را برحسب متعارف به آنها بپردازید ; و هنگامی که شوهر کردند ، اگر مرتکب کار زشتی شدند ، نیمی از کیفری که برای زنان آزاد است ، برای آنان خواهد بود . این ( ازدواج با کنیزان ) برای کسی از شماست که بیم آن دارد که با ترک ازدواج در رنج بیفتد ; و البته صبر کردن شما و خودداری از ازدواج با آنان برای شما بهتر است ، و خدا آمرزنده و مهربان است .

(+)

با توجه به آنچه گفته شد ، میخوام ببینم در این مورد باید برای آمادگی فرزندان دِلبند چه کرد ؟




باید یه پدر و مادر بسیار حواسشون به این موضوع باشه که اگر روابطی از این دست بعد از سنین تکلیف برای دختر و پسر آسیب زاست به همون دلیل هایی که هممون حفظیم ، این روابط پیش از سنین تکلیف نیز آسیب های فراوانی برای فرزند خواهد داشت! الان و در زمان حاضر واقف هستید که بچه ها بسیار در این موراد قدرت تمییز دادنشون بالاتر رفته است!

اگر دختر بچه و پسر بچه را به حال خود واگذاریم و کنترلی روی روابط و باهم بودن هایشان نباشد و اینکه جوری بشه یه وقت ببینی بچت داره همه وقتش رو با اون یکی بچه صرف میکنه ، بعدا مشکلی که پیش میاد اینه که به خودتون میایید میبینید این دوتا به سن تکلیف رسیدن ! خوب حالا باید چه کرد ؟ از اون فوریت های یک روزه استفاده کرد و از هم جداشون کرد ! خُب اگر راه حل این باشه واقعا باید بشینیم و دودستی بزنیم تو سر خودمون و بچه طفل معصوم ! میگم چرا که البت نگفته خودتون استادید!



وقتی مسائلی از این دست به این جا برسه اتفاقی که میافته اینه که این دوتا بچه نگم عاشق هم ، وابسته هم میشن ، ذهن شون درگیر هم میشه ! حالا خَر بیار باقالی بار کُن ! میخوای چیکار کنی؟ تازه حالا پسر هیچ اون شاید اون قدرها از نظر عاطفی رشد نکرده باشد ولی دختر روحیه بسیار حساسی در این سنین دارد و به طور کلی نگاهش به این جور مسائل فرق میکنه ... وابستگی بسیار شدیدتری خواسته ناخواسته براش اتفاق می افته ... فراموش کردن این چیزا براش سخته به خاطر نوع خاص شخصیت اش دیگه طرف بنده خدا توی ذهنش میمونه ... بهش فکر میکنه درگیرش میشه ...



یه موضوع دیگه که پیش میاد توی این مرحله اینکه :

اگه این دوتا ، دو نفرشون به هم وابسته شده باشن ممکنه به دور از چشم والدین روابط شون رو ادامه بدن ...

یا اینکه اگه خیلی خوش شانس باشن و  بچه های مراعات کننده ای باشند ... محل همدیگه ندن ... ولی خوب ... بگین ببینم ، این وسط تکلیف یه بچه ای که احساساتش لِه میشه چیه ...

میگیم سن تکلیف دیگه ... پسر سوم راهنمایی به سن تکلیف میرسه ، خُب اینا تا اون موقع تو سر و کله هم میزدن بعد یه دفعه جدا میشن ، بعد دختر میره وارد مرحله دبیرستان میشه ... تصور کنید ، شخصیت اش در حال شکل گرفتن هست ، ذهنش درگیری مسائلی میشه که جای درس خوندن اش رو میگیره ، نگیره هزارتا مشکل دیگه پیش میاد ...

دیگه ادامه نمیدم ... چون خُدِدون اوسایین ...خیلی خیلی باید حواس مون جمع باشه ...

الان خیلی از دخترهای نوجوان اطرافم هستند که وقتی باهاشون گرم بگیری مشکلاتی از این دست بینشون زیاده ...

یکی شون اومده باهام صحبت کنه! در اومده یه چیزایی میگه ! میگم من که تو رو میشناسم میدونم توی محیط پاکی بزرگ شدی خودت هم که این قدر خانومی پس این حرفا از کجاس (سوم راهنمایی بود سال قبل) در اومده میگه : رفته بودیم مسافرت ...

اینا رفته بودن مسافرت توی اتوبوس دیده بودن این بچه پسر همسفری هم بچه ... خوب الهی دوتا بچه بشینن کنار هم که چیزی نمیشه ... خلاصه تا آخر سفر این دوتا آویزون هم بودن ... بعد تو عالم بچگی قرار مدار گذاشتن ... دیگه هیچی

میبینم دختر میگه پسره شمارمو گرفته ... بعدا دیگه خداروشکر گوشی در کار نبود ولی مادر دختر اومده میگه فلان پسر اومده خواستگاریش ... میگیم خوب اینکه خیلی کوچیکه هنوز میگن بله ... ما هم همین و میگیم ولی مامان پسره میگه پسرم یه هفته است داره میگه یا این یا هیچ کس ، بعدا هم که جواب رد و ...

شنیدیم پسره طفلی یک هفته داشته گریه میکرده ...

جواب این ها رو بعدا کی قراره بده ؟؟
فکر کنیم بهش ؟؟
جوون ، نوجوون احساسش لِه بشه چیزی ازش نمیمونه !



خدایا خودت ما رو از شر فتنه ها و گناهان حفظ کن ... 

خدایا مس وجودم تنها با اکسیر عشق تو طلا میشود ...




اگه قرار شد یه روزی یه قلبی آب بشه 

خدا کنه از حُرم محبت خدا باشه 


خدایا قلب یخی ام در پناه تو گَر آب شود چه میشود

آدم برفی وجودم اگر از صفای تو آدم شود چه میشود 



التماس دعا

همه در برابر هم مسئولیم پس همدیگه رو از دعای خیرتون محروم نکنید

بابت تحمل کردن بنده و متن طولانی هم سپاس

+ گفتید عکس نذارید سرعت پائینه ولی چاره ای نیست اینجا یه آدم بصری هست که باید لطفا تحملش کنید



ب.ن : یه مطلبی که یادم رفت بگم این که اگر چنانچه با همچین بچه هایی برخورد کردید ، یا اینکه بین دوستانتون شاید از این تجربه ها وجود داشته باشه بدترین کاری که میتونید در حق این افراد بکنید اینه که بگید الهی به هم برسید ... آقا یه چیزی توی این مایه ها ... اینکه تو فکر اتصال این دوتا به صورت حقیقی باشید ... چرا که اینجوری بدتر میزنید لهشون میکنید ... سعی کنید با دلیل و منطق باهاشون صحبت کنید و احساساتشون رو تحریک نکنید   ( وای آخی چیه شما طفلی ... دلسوزی هایی از این دست) ... با هاشون از این دَر صحبت کنید که شاید اون کسی که قبلا میشناختی اون کسی که الان میشناسی نیست ... عشق کور کننده پیش از ازدواج رو سعی کنید به زبون و ادبیات خودش بهش بفمونید ... 
فعلن همین


۹۲/۰۶/۲۱

شما بگو  (۲۰)

با این حال که از خوندن مطالب نسبتاً طولانی در وبلاگ ها حالم بهم میخوره اما این مطلب شمارو کمی تا حدودی و یک خط در میون خوندم!
موضوع خیلی خوب و مهمی هست که بیش از پیش باید بهش پرداخته بشه، همین مراعات نکردن های کوچولو کوچولو که بگیم اینا بچه هستند و الان نمی فهمن و وقتی بزرگ شدن بهشون میگیم و از این چرت و پرتا خطرات بسیار زیادی برای روحیه و آینده ی افراد میتونه داشته باشه.
حرف تو این زمینه زیاد دارم اما از اون جایی که یه بار تو وب خودم خیلی کوچولو و ریزه میزه تو پروفایلم نوشتم دوست دختر داشتم و یک عده هم گیر دادن که این چیه نوشتی!! دوست ندارم الان و اینجا بیشتر در موردش بگم، شاید در آینده های دور که صلاح دونستم از تجربات شخصی خودم در این مورد دوستی دختر و پسر که برای خودم اتفاق افتاده بود بیشتر بگم.
+ به علت بی جنبه بودن بعضی افراد از توضیح بیشتر معذورم :(
پاسخ:
سلام علیکم

قربون دستتون! بسی لطف فرمودید!
آخه این موضوع مجمل تر از این دیگه امکانش نبود!
همین طوره ... 
همین طوره ، آخه خوشم میاد طفل معصوم تا دیروز بچه بوده یه دفعه از نظر والدین گرامی یه روزه میشه بزرگ ... خنده دار و البته گریه داره ... دقیقا 

+ متوجه هستم کاملا 
:(

از اینکه بنده و متن طولانی رو تحمل فرمودید سپاس 
از نظرتون هم متشکرم 
سلام.

اینکه فرزندان مان دیر به بلوغ فکری می رسند تقصیر نوع تربیت و آموزش ما در خانه و مدرسه است.
در گذشته نه چندان دور که فاصله بین فرزندان کم بود و تعداد زیاد، دختر بزرگ مسوولیت بعضی کارهای بچه های کوچک تر را عهده دار بود و در عمل یک دوره کارآموزی برای آینده می دید. پسر هم مواقع بیکاری دربست در کنار پدر کار می کرد و تمرین نقش پدری.
اما امروزه روز، به زور باید از رختخواب بیرونشان کشید فرستاد سر کلاس درس و دانشگاه!
هی فرمول انتگرال و انیشتن و نیوتن تو مخ بچه هامی کنیم اما دریغ از یک نکته تربیتی که در آینده هم به درد بخورد.
مادران ما به دختران سفارش می کنند درس بخون بری سر کار دستت جلو شوهر دراز نباشه!
پدر هم اگر هنر داشته باشه خورده فرمایش خانم را جوابگو باشه! و امان از این زززز ذذذذ
درد بسیار است و ...
ان شاء الله در آینده به این مباحث خواهم پرداخت.
یا علی

پاسخ:
سلام علیکم 

همین طوره دقیقا! تربیت در خانه + تربیت در مدرسه + تربیت در جامعه = شکل گیری شخصیت

اولش خندم گرفت یاد یه خانواده شلوغ افتادم :)
همین طوره بسیار خوب گفتید 
خخخخ دقیقا ... 

والا بخدا ... هیچی از این بابت دستشون رو نمیگیره ...
وای گفتید ... وای گفتید ... چه قدر این حرف آشناست 
اِی وای ... انشاالله مردها و زن هامون عزت هم دیگه رو همیشه حفظ کنند 
واقعا ... بسیار هم یه چیزی اون طرف تر ...

انشاالله ... 

علی مدد
بسیار متشکرم از حضور سبزتون

سلام...

اگر بتونیم عمل کنیم اون موقه زیباست ....


ایام بر شما تبریک ...

ـــــــــــــــــــــــــــــ 
هشت مقدس ....
پاسخ:
سلام علیکم

دقیقا همین طوره ... چون صرف آسیب ها رو دیدن فقط دردها رو زیاد میکنه!

متشکرم
این عید برشما نیز تبریک
انشاالله توفیقات ویژه از جانبشان نصیب تان

انشاالله سرمیزنم حتما
سلام
به نظرم مسئله به این سادگی نیست. یعنی یک بعد نداره.
درسته که باید روابط دختر و پسر از کودکی کنترل شده و مسیردار باشه اما نمی شه و نباید هم به طور کلی حذف بشه. این حذف شدن رابطه مانع افکار و خیالات باطل نمی شه. چه بسا ارتباطی که در 7 سالگی قطع شده با توجه به اجباری بودن قطع و عدم درک علت توسط کودک باعث افزایش تخیلات عاطفی او بشه.
البته ارتباط نزدیک دو نوجوان یقینا جای هیچ دفاعی نداره! قضیه نوجوان فرق می کنه. اما همون طور که گفتید نه اینکه تا نوجوان شدند ارتباط قطع بشه! ولی نه اینکه از قبل تر ها هم به شدت قطع بشه. یعنی باید مسیردار باشه. باید بچه حدود مجاز ارتباطش رو از همون بچگی بدونه.
ضمن اینکه همون طور که گفتم ابعاد مهم دیگه ای هم وجود داره. از جمله خرج کردن عاطفه توسط پدر. پدر باید از قیافه و تیپ و رفتار دخترش تعریف کنه. پدر باید قربون صدقه دخترش بشه (البته به جاش)
اون روایتی که دوستمون در مورد ازدواج در سن پایین فرمودن یه کم ساده انگاریه که الان بخوایم پیاده اش کنیم به نظرم. در هر روایتی باید جهت صدور و شرایط صدورش رو در نظر گرفت برای حکم دادن. وگرنه مرجع تقلید شدن این قدر سخت نبود! اصل ازدواج در سنین کمتر مسلما در روایات مطلوب شمرده شده. ولی دختر 9 ساله زمان پیامبر (صلوات الله علیه و آله) مسلما دختر 15 ساله الان هم نیست. حضرت زهرا (علیها سلام الله) در 10 یا 11 سالگی فرزندار شدند یعنی در 10 سالگی آمادگی جسمی رشد فرزند را داشته اند. اما الان دختر 10 ساله بعضا از گرفتن روزه هم عاجز است!!
اعتدال بهترین و صحیح ترین راه است. نه باید کلا ارتباط دو کودک را گسیخت، نه اینکه هیچ مرزی برایشان قائل نشد. خود بچه باید بداند که این مرزها چیست و خودش رعایت کند. با زور و اجبار هم کاری از پیش نمی رود.
ازدواج هم به سن نیست، به رشد و بلوغ است. بلوغ جسمی و عقلی و اجتماعی و...
مشکل نوجوانان ما و بلکه حتی جوانان ما نرسیدن به رشد است...
خیلی طولانی شد...
پاسخ:
سلام علیکم 
بنده هم نمیگم حذف بشه ... باید کنترل بشه ... خُب میدونید اون زمانا توی اون سن ها برای این کار باید ظرافت های خاص خودش در نظر گرفته بشه و اون زمان خیلی قوه ی عاطفی بچه فعال نیست البته بچه های امروز از این نظرها خیلی سریع تر از بچه های نسل های قبل هوشیار میشن ... ولی کلن اگر با هوشیاری و تدبیر همراه نباشه آسیب اش بیشتر خواهد بود چون تازه حساسیت ها رو بیشتر میکنه ... این که دوستمون فرمودن از همین روست : عواطف زیاد نیستند و از قبل هم تحت کنترل بودند! (همونی که میگید حذف نشه)
همین طوره دقیقا منظور همینه ... سن نوجوانی بسیار حساسه چون نه شخصیت کامل شکل گرفته نه فرزند کودکه ... یه چیزی مثل حالت گذاری که توی واکنش داریم ...
همین طوره با این مورد کاملا موافقم ... همیشه حرفم سر همینه محبت پدر باعث میشه بچه سر به راه بمونه ... (البت منظورم محبت به جاست همون طور که فرمودین)
با بخش هایی از صحبتتون موافقم با بخش هایی مخالفم ... 
الان بین دوستانی که بنده باهاشون در دوره راهنمایی هم کلاس بودم عده ی کثیری بودند که در همین سن 14 سالگی ازدواج کردند و بچه دار شدند و ... 
الان هم بین افراد فامیل این مورد رو زیاد داریم ... پس شدنیه ولی برای همه مناطق نه ... البته میدونم منظورتون اینه که با وضع الان جامعه و به طور کلی شاید نشد باشه ولی ما بحث مون اینه که الان باید یه چیزایی تغییر کنه ... حتی شده از خودمون و قتی میگم باید فرزند برای پذیرش نقش همسری آماده باشه منظورم تمام ابعادی است که لازمه ، پس وقتی میگم خانواده باید جوری بپش رو پرورش بده که در زمان مناسب آماده باشه منظورم هم از نظر پذیرش مسئولیت هاست هم از نظر بالندگی روحی و جسمی است !
اگر یه خانواده به این واقف باشه که فرزندش هدف از آفرینشش چیه اون موقع است که میتونه یه برنامه مناسب برای رشد و تربیت فرزند دلبندش داشته باشه و بچه رو بسته به موقعیت زمان به ایده آل ها تحویل بده (یعنی در هر سنی متناسب با بازه سنی فرزند اون رو با مسئولیت و وظیفه ای که داره آشنا و روبه رو بکنه) اگر یک برنامه مطابق با موازین دین و شریعت عزیزمون برای زندگی هامون ترتیب بدهیم اون وقته که دیگه بچه توی سن 14 سالگی بچه نیست و میشه برای یه زندگی روش حساب باز کرد! خیلی از این مشکلاتی که هست جدای از شرایط آموزشی افتزاح حاکم مقصرش پدر ها و مادرها هستند وقتی اجازه نمیدن بچه در زمان مناسب مستقل بشه و دستش رو برای انجام کارهای مربوط به خودش باز نمیگذارند و اجازه نمی دن خودش بعضی امور مربوط به خودش رو پیگیر باشه تا حس مسئولیت اش بالا بره اون وقت یه فرد توی سن 25  یا حالا هرچی نمیشه به اندازه یه میوه خریدن رو هیکلش حساب کرد چه رسد به چرخوندن یه زندگی !
مشاوری بودن توی تلویزیون می فرمودن : تابستون که میشه بچه ها رو با کلاس های درسی و آموزشی خفه میکنیم بعد اصلا هم با خودمون نمیگیم این بچه چلمن قرار نیست بار بیاد و فقط علمش زیاد بشه بچه باید برای مسئولیت هایی که در آینده داره باید از همون زمان راهنمایی آماده بشه تابستون ها دخترخانوم ها باید کنار مادرشون مهارت های خانه داری و همسر داری یاد بگیرند و پسر ها هم باید از تمامی مهارت های شغلی سررشته ای پیدا کنند تا بعدن پسره الاف و بیکار ول نچرخه یه مهندس بیکار نباشه ... وقتی کسی مهارت های مختلفی داره بعدا اگر نتونست توی یکیش موفق باشه میتونه توی زمینه های دیگری که توی چنته داره موفقیت به دست بیاره و گلیم خودش رو توی جامعه امروز از آب بیرون بکشه ! ( یعنی چندتا مهارت رو به صورت حرفه ای یا نیمه حرفه ای توی تابستون ها براش وقت بذاره)

متاسفانه متاسفانه مثل خیلی چیزای دیگمون که درست نیس رژیم های غذایی هم بسیار غلطه و این ها توی بالندگی فرزند ، هوشش و ... تاثیر بسیاری داره ... 
مورد دیگری که باید برای تربیت فرزند مد نظر باشه همین غذا و رژیم غذایی مناسب هست ... 
الان همین غذاهای فست فود ... خودشون عاملی برای بلوغ زودرس بچه ها هست ... 

همین طوره ... افراط وتفریط مسلما تبعات منفی داره در همه زمینه ها ولی میدونم اگه خط اسلام رو دنبال کنیم این جوری نمیشه ... 
بهتر بگم انحراف اگه نباشه مشکلات هم نیست 

بله شرایط واجب = وجود بلوغ جسمی ، بلوغ رو حی و عاطفی ، بلوغ اجتماعی ، بلوغ اقتصادی و ... 
 

از نظرات طولانی خوشم میاد ...
متشکرم 
از این که وقت گذاشتید سپاس فراوان 
با تشکراز نظر خوبتون 
۲۴ شهریور ۹۲ ، ۱۱:۳۰ محمدصادق برجیان

بت ها را شکستم،

حالا باید تبر را بگذارم روی دوش خودم، بت بزرگ!

(البته ما آدم پاکی هستیم)!

پاسخ:
خود درونی انسان بت بزرگی خواهد بود پس در پی خود شکستن باش! 
در اون که شکی نیست بزرگوار!
قلمتون مانا جناب برادر!

سلام

در جواب تان اشاره ای شد به صیغه. متاسفانه در جامعه ما این حکم دین بد جا افتاده است و در این مورد حرف ها دارم که ان شاء الله بعد ها به آن می پردازم و وضعیت به گونه ای است که به ندرت می توان به این فکر کرد که دختر یا خانواده شان با صیغه موافقت کنند. و فرض کنیدبا اتمام مدت صیغه و فروکش کردن احساسات پسر حاضر به تمدیدی نشود چه بلایی بر سر دختر می آید و دیگر چه کسی حاضر می شود خواستگاری این دختر برود؟ و یا برعکس دختر حاضر به تمدید نشد و برای پسر چه معضلاتی پیش خواهد آمد؟
دیگر اینکه ما در مدارس به جای اینکه زندگی را به بچه ها آموزش بدهیم مغزشان را پر می کنیم از کوانتوم و انتگرال و نیوتن و انیشتن و ...
تا از دانشگاه فارغ التحصیل شود. اما از زندگی کردن و آماده سازی برای پذیرش نقش های پدر و مادری چه چیزی یادشان می دهیم؟
فراغ التحصیل دانشگاه مان اکثرا نه کار بلدند نه زندگی کردن، آنوقت توقع داریم بتوانند در سن پایین ازدواج کنند
خواستگاری دختر خانم می روی مادرش می گوید می خواهد درسش را ادامه بدهد، تا کجا؟ گیرم دکترا گرفت، بعدش؟ سر کار هم رفت. بعد؟ بعد از این که دیگر حس و حالی برایش نماند ازدواج کند که چه؟
متاسفانه انگیزه اصلی هم در اکثر موارد مادی است که دختر دستش پیش شوهر دراز نشود!
این کجایش منطق اسلامی است؟
اسلام عزیز که می فرماید برآوردن احتیاجات مادی زن مثل خانه پدریش بر عهده مرد است و زن را معاف کرده. پس چرا خانم ها اینقدر اصرار دارند ازدواج خود را عقب بیاندازند؟ برای شندر غازی که بعضی جاها به هزار مصیبت گیرشان بیاید و بیشتر آن هم صرف میکاپ و فشن و ... شود؟
یا علی

پاسخ:
سخن از دِل ما گفتید ایشون البته خودشون انشاالله میان جواب میدن ( جناب ... بیایید جوابگو باشید) البته برای به گناه نیافتادن می تونه یه راه باشه ولی نیاز به بررسی داره ...دقیقا ... بعدن برای دختر عواقب بسیار بدی خواهد داشت در صورتی که از طرف پسر تمایلی برای زندگی دایم نباشه!همین طوره البته این موارد همون طور که گفتم با شرایط خاص خودش میتونه مفید باشه ... ( شروطی ضمن عقد موقت ...)

آی که کلامتون طلا هیچی نمیشیم تو این مدرسه ها آدم یک بُعدی علمی بار میاد و به قول مادرمان دست و پا چوقی(با لهجه اصفهانی خوانده شود) 
امان از این بی تدبیری هایی که در نظام آموزشی داریم ... اصلا یادشون رفته انسان هدف از آفرینشش چیه یه فرد بعد از اینکه بنده خداست باید یک همسر باشه ... 
دقیقا ! یه حاج آقایی بودن رشتشون عمران بود میفرمودن اگر دانشجو از همون اول درسش بره دنبال کسب مهارت نه صرفا تئوری پیش رفتن بعد از اینکه فارغ التحصیل شد یا حتی قبلش میتونه یه کار خوب پیدا کنه شاید اولش مجبور بشه برای کار یاد گرفتن مُفتکی کار کنه ولی بعدا ثمرش رو خواهد دید، یه چیز جالبی که میگفتن این بود که ایشون از سال اول راهنمایی تابستون ها بنایی میکردن و همیشه در حال کسب مهارت در رشته مورد علاقشون بودن این کار رو تا زمان دانشجویی دنبال میکردن البته بعدا به صورت تخصصی تر و میگفتن دو ترم آخر این قدر کار بهم پیشنهاد میشد که اساتیدم متعجب بودن ... خلاصه این که یه چیزی توی این مایه ها! واقعا هم از هر کاری فقط اسمش رو به یدک میکشیم ولی خدا رحمت کنه مهارت رو !

وای این حرف که بسیار آشناست زیاد شنیدم ! وقتی هم میگی تاکجا میگن نه دیگه الان فقط شما باید به درستون فکر کنید بعدا که به یه جایی رسیدید اون وقت میتونید در این باره تصمیم بگیرید،الان شما حتی از پس خودتون هم برنمی آیید صب میرین سر درس و مشق تون شب برمیگردین ... اگه لااقل ارشدت رو بگیری میتونی اون وقت با خیال راحت تر فکر کنی ... بعد میگی وظیفه مَن پول در آوردن نیست مامانم میگن ، وای چه قد دخدرای امروز پُر رو هستند پسر بیچاره گناه داره یه نفری از پس مخارج خونواده بر نمیاد ، چه قد سنگدلی ... تازه میخوای دستت تو جیب شوهرت باشه که چی زن باید برای خودش مستقل باشه تا منت مرد رو نکشه ... این قصه سر دراز دارد ... بعد این قد باید جواب پس بدی که بیخیالش میشیم ...

دقیقا ! من نمیدونم این فکر مسخره دیگه چیه!
واقعانم!
الحق و الانصاف همین طوره ، البته مورد آخر در مورد همه صدق نمیکنه ... ( فشن و از این صوبتا)

علی مدد
متشکرم بابت اینکه این همه وقت گذاشتید 
سپاس از توجه فراوانتان 

من از اون لحظه ای که این متنو خوندم خیلی جدی تصمیم گرفتم که مراقب فرزندانم باشم(البته در آینده).
میدونی من خودم درگیر چنین چیزایی نبودم اطرافمم ندیدم آخه کلا دخترا و پسرا توی فامیل ما کاربه کار هم نداشتند چون هر کدوم برا خودشون یه تیم بودن! و البته تیم دخترا از تیم پسرا همیشه به عذاب!!!(که البته منشا شر برادر گرامی بنده بودن)
برا همین اصلا به چنین چیزی فک نکرده بودم. ممنون که یک نکته تربیتی رو به ما آموزش دادی...
ایشالا مولا تربیتت کنن برا خودشون...
یاعلی
پاسخ:
قربون دستتون مامان گرامی من 
بعله چه بِرادر ماهی داشتین ماشاء الله ... خداخودشونو  فسقلشون رو حفظ کنه ...

بعله ... چوب کاری میکنید ... انشاالله هممون به خاطر داشته باشیم همیشه این مسائل رو چرا که فراموشی شون خطره ...

خداوندا از تو میخواهم آرزوی بندگیت را در حقم اجابت کنی 


فدای شما و دعاهاتون عزیزدِل
علی مددتون گرامی من
سلام.
اگر به تمام دستورات قرآن و حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین عمل بشود از این دست مشکلات نداریم.
قبول کنیم که اسلام دین کامل است و برای همه نیاز های غریزی و فطری بشر برنامه دارد. این نشود که بعضی از احکام را قبول کنیم و بعضی را نه!
در دستورات دینی هست که اگر کسی احتمال دارد به گناه کشیده وشد باید ازدواج کند. و اگر رابطه عاطفی از این دست به دلیل سهل انگاری پیش آمد شاید ازدواج هم یک راه حل باشد و بهتر از افسردگی یک عمر.
مطمئن باشید که اگر کسی با این خاطره بخواهد زندگی کند اگر با کس دیگری ازدواج کند خاطره اول از ذهنش بیرون نرفته است!
برای مثال من و همسرم فامیل بودیم و همسایه دیوار به دیوار و هم سن. از هفت سالگی به بعد من را دیگر در خانه شان راه ندادند و کلا رابطه قطع بود و راحت بودیم. تا اینکه بعد از ماجراهایی ازدواج کردیم که اگر هم با کس دیگری ازدواج می کردیم لطمه نمی خوردیم. یعنی ممکن بود همسرم قبل از من به یک خواستگار مناسب جواب مثبت بدهد و من هم برایش آرزوی خوشبختی می کردم و بر عکس!
دیگر اینکه این جور روابط گاهی از حد عاطفی خارج می شود و تبعات بسیار بدی به دنبال دارد. مخصوصا با شرایط امروز جامعه که هجمه ماهواره و اینترنت و موبایل و ... بزرگ و کوچک نمی شناسد.
راحت بگویم نامحرم که جای خود دارد، حتی باید مواظب رفتار های محارم هم باشیم! داستان های وحشتناکی سراغ دارم که بین محارم اتفاق می افتد.
به نظرم شما برای حفظ حریم ها ترجیح داده اید فقط به بعد آسیب های عاطفی بپردازید.( به نوعی خود سانسوری)
در ضمن من به ازدواج در سن پایین معتقدم.دختر از 14 سال و پسر از 18 سال. و پدربزرگ 35 ساله هم خیلی بهتر است از پدر 50 ساله!
ببخشید که من بدلیل اهمیت مطلب نتوانستم مانند شما خودسانسوری کنم. چون معتقدم اگر من هم ندیده بگیرم در اصل مطلب که تغییری ایجاد نمی شود.
زمانه ای نیست که این مطالب را ندید گرفت.
نظرتان هم در مورد این حدیث چیست:
« از سعادت زن است که در خانه شوهر به بلوغ برسد»
یا علی
یا علی






پاسخ:
سلام علیکم

کاملا درسته! همین طوره براساس خوش آمد خودمون اگه عمل نکنیم و فقط آنچه میپسندیم رو قبول نکنیم یعنی حب و بغض های شخصی رو برای عمل به دین کنار بگذاریم کارمون حلّه!خدایا خودت فریاد رس مون باش! همین طوره ! دوستان هم یکی شون فرمودن بنده اگر فرزندم در چنین شرایطی قرار می گرفت از صیغه استفاده می کردم ! همین طوره گاهی بسیار حادّ میشه ! 
بستگی به میزان وابستگی فرد مورد نظر دارد و اینکه چه قدر خودش رو با فکر طرف مقابل مشغول کرده ! اگه علاقه دو طرفه و شدید باشد نمی توانند به فرد دیگری فکر کنند اما اگر به موقع اقدام شود و یا وابستگی ها و علایق عمیق نشده باشد و بسته به میزان خوددار بودن فرد این موردی که فرمودید نقض می شود!
انشاالله به مدد حضرت زهرا سلام الله علیها زندگیتون پایدار و گرم باشه ! 
دقیقا آسیب های مخاطره آمیزی به دنبال خواهد داشت ... همین طوره ... کاملا درسته! 
همین طوره متاسفانه عدم هوشیاری و آگاهی نسبت به این قبیل مسائل بسیار معضل های دردناکی به همراه خواهد داشت ... 
دقیقا ... ترجیح دادم با سه نقطه ای که میگذارم مخاطب خودش پی ببره ... و گرنه همین طوره خطرهایی از این دست اگر جدی گرفته نشوند مشکلاتی فراتر از خدشه دار شدن عواطف خواهند داشت ...
بله ازداوج پائین زمینه بسیاری از مشکلات را از بین خواهد برد ... امنیت روانی بیشتری در جامعه حاکم خواهد بود ... 
البته ایشون منظورشون این بود که ما براساس سلایق شخصی به دین عمل می کنیم ... (به احتمال زیاد البته)
اگر که والدین فرزند را به گونه ای تربیت کرده باشند که در سن 14 سالگی دختر بتواند وظایف ای که در قبال تشکیل خانواده دارد را به عهده بگیرد ... بله خوبه ... برای هر دو طرف ... ازدواج در سنین پائین محاسن دیگری که دارد این است که توقع دو نفر از هم بسیار پائین است بنابراین در ابتدای زندگی به خوبی می توانند با هم مدارا کنند و پایه های محکم تری برای زندگی شون بسازند!

شما صاحب اختیارید ... مخاطب مختار است به صلاح دید خودش عمل کند ... به هر حال شما تجربیات تون به واسطه حضورتون در جامعه بسیار بیشتر و البته ارزنده تر است ... همین طوره این ها با هم درگیر هستند خواهی نخواهی ... البته اینجا چون چن تا دوست کو چکتر حضور دارند خُب شاید به این خاطر بود که بسط ندادم ...

نمیدونم ... واقعا تا به حال نشنیده بودم ... حقیقتا جا خوردم ... جای فکر داره برام ... البته در حرف اولیای خدا شکی نیست ... (هضم بیشتر موضوع در فکر خودم منظور هست.)

متشکرم از دقت نظرتون برای بیان این حدیث ...

ولی برای ازدواج پسر در سن 18 سالگی ... پسرها در این سن در اوج ... هستند و شایسته تر هست که برای ازدواج از این سن گذر کرده باشند ... البته این نظر شخصی بنده است اطلاعی از احادیث و روایات در این خصوص ندارم ...


سپاس از اینکه این همه وقت گذاشتید 
ممنون از نظر بسیار خوبتون 

یاعلی مدد

۲۳ شهریور ۹۲ ، ۱۱:۵۶ محمدصادق برجیان
تبر من کجاست؟!
پاسخ:
در همین حوالی !
هرکس به سهم خودش می تواند ریشه را بزند!
بین دوستان ، خانواده و ... !
اکثر این اتفاقات که گاها از نزدیک ازشون اطلاع دارم به علت قناعت والدین در محبت کردنشان در فرزندان اتفاق می افته ، یادمون میره که یه پدر وظیفش این نیست که ماشین تولید پول و ثروت برای خانواده باشه ، پدر باید مثل کوه باشه برای فرزندانش ، دختری که محبت و عاطفه پدرش رو چشیده باشه توی جامعه به راحتی حل نمیشه و خیلی راحت تر می تونه از پس مشکلاتش بربیاد! روی نقش پدر در این مورد تاکید بیشتری دارم چون مادر طبیعتش با محبت به فرزندش عجین تر است و به طور طبیعی ابراز عواطفش بیشتر از پدر است پس اگر محبت پدر نباشد بچه لنگ میزنه !
البته باید برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی هر دو پدر و مادر حقیقتا یار شفیق فرزندشون باشند ، سعی کنند شنوده های خوبی باشن و ... ! توی زندگی هامون همه چیز بهم وابسته است ، وقتی یک فرزندی پسر یا دختر از طرف والدینش محبت لازم رو ندیده باشند بعدا اینا خودشون میشن والدین آینده ، خُب کسی که از این نظر کمبود داشته باشه مسلما نمیتونه برای دیگری محبتی خرج کند چه همسرش و چه فرزندش و در نتیجه این فقر محبت سبب میشه بچه های اینا هم به بلایی که سرخودشون اومده گرفتار بشن !
باید تمام تلاشمون رو بکنیم اگر قرار است والدین فردا باشیم در این موارد روی خودمون کار کنیم حسابی !
و البته همه این ها با بزرگ کردن بچه ها براساس آموزه های دینی بسیار میتونه کار رو راحت بکنه ولی افسوس که همه مون هنوز به این مرحله نرسیدیم !
۲۳ شهریور ۹۲ ، ۱۰:۴۷ محمدصادق برجیان
باید ریشه روابط دختر و پسر را نابود کنیم که معظلات بعدی پیش نیاد!!
پاسخ:
همین طوره !
اگر هرکسی جایگاه و ارزشمندی وجودی خودش رو پیدا کنه دیگه این پیش نمیاد و این باید از طریق آموزش های صحیح صورت بگیره !
به قول دوستان گرامی باید حلال ها را به مردم معرفی کرد و براشون برجسته کرد تا حواسشون باشه اینطوری نمی شه از زندگی لذت برد!

بعضی وقتا یه چیزایی میشنوم صدای قطار میدم ! مغزم داره سوت میکشه ...
خیلیعالی بود
راستش نمونش رو دقیقا اطراف خودم دارم میبینم..خیلی آسیب زاست
ولی خب متاسفانه خانواده هاشون به فکرنیستن..حرفی هم نمیشه زد..وقتی ماهواره توخونه ها هست و بچه هاراحت میبینن بهترازین نمیشه
پاسخ:
تشکر میکنم

همین طوره بسیار زیاد شده ... آسیب هم که :(
متاسفانه همین طوره ... ولی شاید لازم باشه بعضی وقت ها سعی کرد یه چیزایی گفت ... البت خودم هنوز موفق نشدم با این خونواده ها حرف بزنم ...
ماهواره رو نگید که دلم خونه ... اِی امان و امان که بعضیا رو وقتی بهشون میگم فکر میکنن ماهواره نشانه تجدد گراییه ... با کلاس بودن ... 
:(

خدا کنه بیشتر حواسمون رو به جگر گوشه هامون جمع کنیم !

تشکر از نظر خویتون
۲۲ شهریور ۹۲ ، ۰۰:۰۳ *** رک و راست ***
Please  کمی فکر کنیم...

یاعلی
پاسخ:
همین طوره ... 
فکرکردن بسیار کارخوبیه 

علی مددتون 
۲۱ شهریور ۹۲ ، ۱۶:۳۶ شِِــــیخ شـــهید
 یا سلام
شما رو به بازدید از وب "شیخ شهید" دعوت میکنم
با نظر ها و پیشنهاد هاتون کمک کنید تا بتونیم کار کوچکی برای شناخت این استاد بزرگ انجام شود...

.:پرتال متفکر شهید استاد مرتصی مطهری:.
پاسخ:
سلام الان میام
وای آقا بذار اول من یه دل سیر برا این جمله گریه کنم بعد میام نظرم میذارم...

شنیدیم پسره طفلی یک هفته داشته گریه میکرده ...

اصا به هم ریختم برای این بچه،داغون...الهی... بنده خدا...
پاسخ:
آره بنده خدا 
آدم دلش ریش میشه 
تازه دوم یا سوم دبیرستانه 
به جای درس خوندن ذهن شون چه جوری درگیر میشه
سلام

به مسائل خوبی پرداختید...
الان اینقدر پدر و مادرهای بی خیال تشریف دارند که...
خدا به ما رحم کنه...

امان از بی خیالی و راحت گرفتن مسائل توسط خانواده ها...
پاسخ:
سلام علیکم

همین طوره ...
بیخیالی ... عدم توجه ... عدم دقت به ظرافت ها و عمل به سفارشات دینی
خدایا رحمت اگر نبود دیگر نابودیم حتمی بود

امان ...
خدایا دستگیرمون باش

متشکر از نظرتون

سلام
میدونید ایراد ازکجاست؟
ایراد ماییم که تا یک بار دستمون رو آتیش نسوزونه قبول نمیکنیم که آتش خاصیتش سوزوندنه و فقط میگیم ما نمیسوزیم و نمیخواهیم بسوزیم!!
مثلا تو تلویزیون مصاحبه میکردند با آقایی که با 35 سال سن پدربزرگ شده بودو 13 یا 14 سالگی ازدواج کرده بود،ازش پرسیدند چرا زود ازدواج کردی گفت بابام دیرازدواج کرده بود،دوست داشت (بخوانید عقده داشت!!)من زودازدواج کنم!!حالا اگه اون باباهه بموقع ازدواج کرده بود ، دیگه این آقا تو 35سالگی پدربزرگ نمیشد!!
بعدش هم خیلی چیزهارو قبول نداریم
یه سلسله مقدمات و موخرات طولانی لازمه تا یکی قبول کنه که ارتباط با نامحرم مشکل زاست
خدا کنه اینجور چیزا واسه کسی پیش نیاد
پاسخ:
سلام علیکم

همین طوره متاسفانه و متاسفانه !!
درسته ... کارامون رو خوش اومد خودمون میکنیم !
همین طوره ... مقدمات و موخرات ++++
انشاالله ...
خداکنه چشمامون رو باز کنیم تا کسی رو لِه نکنیم

ممنون از نظر خوبتون
یاعلی
شما را لینک کردم
اگه دوست داشتید با این اسم لینک نمایید

**((بفـرمـایـیـد در خـدمـتـیـم - مهم))**


پاسخ:
با افتخار لینک میشید

متشکرم
ممنونییییییییییییییییییییییییییییییییییییییم خیلی قشنگ بود
پاسخ:
خواهش میکنم ...
ولی اگه عمل بشه قشنگه و گرنه صرف آسیب ها دردناکه

قشنگ خوندین شوما :)
سلام

اساتید میگن شکل گیری شخصیت بچه از دوران کودکی پدر مادرش شروع میشه.

میگم یا بار دیگه بخونید جمله رو و یه نموره بش فک کنین.
خعلی خفنه ها...


ینی الان که حتی هنوز ممکنه آدم ازدواج هم نکرده باشه روی شخصیت و اینده ی بچه ای که درآینده قراره شکل بگیره و به دنیا بیاد تاثیر داره

حالا تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجل(شرمنده دیگه! تقصیر شاعر این شعره که از افعال مفرد استفاده کرده بود.)

تو این زمینه یه کتاب بهتون معرفی میکنم عالی عالی
هر کی هنوز ازدواج نکرده بخوندش خصوصا.

خانواده و تربیت نسل مهدی یاور/حاج آقای آقا تهرانی
این کتاب از قبل از ازدواج و انتخاب همسر گفته تا..... تهش.

ینی برا خانومای محترمه بنظرم واجبه این کتاب. خانوم خودم دو سه باری خوندن و هر بار کلی چیز یاد گرفتن.

ها اینم اضافه کنم به فرمایشات جناب پلک شیشه ای

گاهی وقتا اگر قبح یه کار اشتباهی(مثل ارتباط بانامحرم) تو کودکی برای بچه بریزه تو بزرگی نمیشه کاریش کرد.

یاعلی

پاسخ:
سلام علیکم 

خیلی جالب بود !
اتفاقا دفعه دوم تازه متوجه شدم چی نوشتید!

دشمنتون شرمنده(دیگه این قد ملتفت هستم جناب)(تشکر بابت احترام به قوانین)
وای این استاد آقا تهرانی تازه خواننده کتاباشون شدم ... بسیار عالی هست آثارشون ...
چشم حتما میخونم ... همیشه پیشنهاد هاتون استادانه است جناب

اوه ...
دقیقا ! این رو در مورد حجاب توی یکی از دوستای خودم می دیدم!

متشکرم بابت دقت نظر و توجهتون
علی مدد
آفرین20
پاسخ:
متشکرم و ممنون :)

شکرپاره

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">