متی ترانا و نراک

متی ترانا و نراک

رحلة العاشق الی المعشوق ...

پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر/ چون شیشه عطری که درش گم شده باشد...
-------------------------------------------------
سلام
حضورتون رو خوش آمد میگم
لطفا آقایون رعایت حدود رو هنگام کامنت گذاشتن داشته باشند! بهتر اینکه از افعال با صیغه جمع استفاده کنید!
برای توضیح بیشتربه لینک " خواهرانه برای برادران " مراجعه کنید!
-----------------------------------------------
نوشته‌های این‌جا صرفن دیدگاه نگارنده بوده و لزومن مورد تایید اسلام نیست!
--------------------------------------------------
هنگام نماز طواف کعبه هم تعطیل است!نبینم موقع نماز اینجا باشی! برو که خدا داره صدات میزنه!

پيام هاي کوتاه
بايگاني
آخرين نظرات

بسم الله الرحمن الرحیم

میم چند وقت پیش رفته بود نمیدانم از کجا خریده بودش. می گفت که آن را در وقتهای اضافه اش توی سرویس دانشگاه خوانده و یک هفته ای تمامش کرده است. تعریفش را کرد و ترقیبم کرد تا ببرم و بخوانمش. کتاب را بردم و مدت زیادی پیشم بود تا این که اواخر تیر ماه صبح ها دست گرفتم تا بخوانمش. خیلی اوایلش سریع پیش نمی رفت تا وقتی که شب های تنهایی در خانه ام شروع شد. شب ها بعد از این که همه کارهایم را انجام میدادم قبل از خواب می خواندمش. تند تند جلو می رفت ولی لابه لابه های توصیف ها و تعریف ها ثانیه هایی یک کسی تو گوشم میخواند: "عجب. چه شانسی داشته. چه کارا می کرده شوهرش" ، "همسرم من که این طوری نیست ..."، "خوشبحالش همسر من که اون طوری رفتار نمی کنه" و گاهی این فکرها و زمزمه های درونی آن قدر ظریف بود که خیلی واضح متوجهشان نمیشدم. یکهو به خودم آمدم و کتاب را بستم. 

یکه خوردم که چه شده?! با خودت چه فکری می کنی? چه خیال کردی? خواندن کتاب خاطرات شهدا برایت چه هدفی پشتش بود? نفست کجا سیر می کند? کمی تأمل کردم. واقعا فایده ی حاصل از این کتاب برایم چه چیزی ست? از وقتی دست گرفتمش احساسات خاصی دچارم شده است. چیزهایی که هر چه هستند تعالی پشت شان نبوده. دارم فکر می کنم که فقط من این طورم? فقط نفس من چنین بازی درآورد? 

جدا آن چه از شخصیت یک شهید و زندگی شخصی و خصوصی اش با کلمات به تصویر کشیده می شود چه قدر به حقیقت نزدیک است? چه قدر از حقیقت را پوشش می دهد? مخاطب این سنخ نوشته ها چه کسانی هستند? احتمالا دخترها و پسرهای جوان و زوج های تازه یا پخته.

چند درصد از مردان ما چنین خصوصیاتی را با هم در وجودشان می شود بالفعل پیدا کرد? این خط و خط کشی که از دل این داستان های واقعی بیرون می آید، چه اثری از خود به جای می گذارد? زندگی همه زوج های جوان همین قدر گل و بلبل است? واقعیت زندگی های مشترک با این خط و خط کش چه قدر فاصله دارد? اگر یک دختر جوان دم بخت این ها را بخواند ...

 

والی الله ترجع الامور ...

۹۸/۰۷/۰۶

شما بگو  (۱۰)

دقیقاً واسه منم سواله. خیلی رویایی هست بعضی‌هاشون.
پاسخ:
اوهوم.

والا امکاناتش رو ک خدا داده :-)
ی یا علی می خواد :-)






پاسخ:
درسته عزیزم. حرفتون کاملا صحیحه.
ولی جدای از من شخص، به نظرتون مخاطب عام در کف جامعه، همه این علم و دارند یا میرن دنبالش? 
مخاطب این کتاب ها که جامعه نخبگانی نیستن. 

و استقبال می کنم از این که، برای تقویت قدرت تجزیه و تحلیل و یادگرفتن اصول کتاب و منبع مطالعه و یادگیری معرفی کنید.

اما در این مورد بازم میگم که کتاب واسه همه نوشته شده، قطعا مطلقا بد نیستش و مخاطبینی هم داره که به این شکل اصولی می خوانند. ولی وقتی مخاطب عامه جامعه درنظر گرفته میشن این هم باید مد نظر باشه.

سلام بر خواهر گلم :)
عرضی داشتم :) انشاءالله هیچ عزیزی ذره ای هم از این عرض ما ناراحت نشوند.
من هم می خواندم. می دانی خواهر؟ تمام این آسیبها وقتی است که اصول دست آدم نباشد. وقتی اصول و قواعدِ هستی دست آدم نباشد خواندن کتاب شهدا نه تنها مفید نیست که گاهی آسیب می زند. شهدا نور بودند و هستند؛ آرامگاهشان هم مهبط ملائکه است. اما همه این ها باعث نمی شود که من اصول و ضوابط را یاد نگیرم.
اگر اصول و ضوابط دستم بود، ان وقت به راحتی در حین خواندن بهره می برم و تحلیل میکنم و یک دفعه نمی روم فلان کار را چون فلان شهید انجام داده انجام بدهم بعد هم شهید نشوم بعد هم مایوس شوم بعد هم ... بعد هم ... بعد هم... :| به تعبیری استاد بزرگواری که خدا حفظشان کند منطق پشت صحنه آن کار را ببیند.
البته حاشیه نروم :)
در کل به نظرمباید اصول و ضوابط درست بشود و بعدکتب دیگر خونده بهتر است. کتابهایی که ساختار ذهنی رو درست می کنند و اصول رو بهت می دهند و حتی جزء جانت می کنند و پایه ها رو محکم می کنند بهتر هستند.
خواستم تیک خصوصی بزنم نزدم؛ اختیار با شما.
پاسخ:

سلام خواهرجان

خیلی ممنونم از شما بابت نظرتون. :)
این صحبت جالب شما کاملا درسته. همون طور که جناب ن.ا گفتن.
اما آیا همه مخاطبین این کتاب ها به ام سلاح مجهزند?
ولی من عاشق این کتاب هام اکثرشون رو خوندم اما الان از این زاویه ای که گفتی، نگاه می کنم میبینم بد نمیگی ولی به نظرم نکته ی مثبت هم داره که توقعات و انتظارات خانم ها را میاره پایین. تازگی کتاب گلستان دهم رو خوندم وهی باخودم تکرار میکردم من اگه جای خانمه بودم اصلا تحمل نمیکردم اگه من این حرفو شنیده بودم ناراحت نیشدم و...
پاسخ:
با صحبتت موافقم. قطعا ویژگی ها و اثرات مثبتی دارند این کتاب ها. که منکرشون نیستم اصلا. اما آسیب شون قابل چشم پوشی نیست.
زیر نظرات دوستان در مورد سبک های مختلف این کتاب ها هم نظرمو گفتم.

۰۷ مهر ۹۸ ، ۰۹:۲۹ صحبتِ جانانه
قبل ترها بارها گفته م که این سبک ها آسیب داره بسیار ، بسیار بیشتر از فایده ای که بخواد برسونه

ضمن اینکه کتابی مثل سلام بر ابراهیم که شهید مجرد بوده و از روایت دوست و اشنا و همکار و داداش و... نوشته شده، خیلی جالب نشون میده همه طرف شخصیت شهید رو
نه ففط از زبان یک زنه که همه خاطراتش خصوصیه...
اون حصوصی هایی که نقلش به بیرون بیشتر از الگو دهی، حسرت ایجاد میکنه
پاسخ:
درست میگید. کفه ی ترازوی آسیبش ...

دقیقا. اون مدل انتشارها دلچسب ترن. و شما می تونی ابعاد مختلف شخصیت یک شهید رو ببینی. بدون این که ذره بین بگذاره روی مسائل خصوصی.
دقیقا. چه لزومی داره که متن پیامک های شهید برای همسرش رو من بدونم? یا چیزای دیگه شون. 
این چیزا شاید واسه یه مرد خوب باشه و یه الگو باشه. ولی از طرفی اون قدر شخصیت شهید رو آرمانی کردن و بالا بردن که واسه پسرها هم ممکنه دور از دسترس باشه. اما خب میتونه نشون بده که چه طور کرامت زن باید توی زندگی حفظ بشه و چه طور باید محبت کرد و ...! اما بازم یه مورد دیگه پیش میاد. این که وقتی این کتاب نوشته میشه، اولا که مخاطبش همه قشری هستند. چون شهدا عموما نقطه اشتراکند بین اعتقادات مختلف مردم. دوما کتابی که مخاطبش همه هستن نمیشه محدودش کرد که فقط فرضا مردا بخوننش. از طرفی همسر شهید رو هم خیلی دست نیافتنی می کنند. که حالا اگر یه مرد هم خوند، دنبال یه همچین چیزایی میگرده توی زندگیش.
حسرتی که موجب نارضایتی میشه. مقایسه میکنه طرف. برای خودش خط و معیار این درسته اون غلطه میگذاره. 
سلام علیکم
شاید برای شما بستن این کتاب بهترین کار بوده...
اما برای دیگری خواندنش...

وقتی دیدید اثرش روی شما ، به هر دلیلی اثر مثبت نیست... و دارید دچار خطورات میشید... به نظر من بهترین کار رو کردید...

البته من معتقدم اگر درک رسانه ای مون رو بالا ببریم آسیب این نوشته ها برامون حتی به صفر میرسه و فقط بهر ه اش نصیبمون میشه...
ما میدونیم که زندگی دنیا بدون رنج نمیشه... یقینا برای همسر اون شهید ر کنار تمام خوبی های اون شهید رنج هایی هم وجود داشته... خوب بود اگر رنج ها هم بیان میشد...
پاسخ:
سلام به شما.
منکر این نیستم که اثر گذاری ها متفاوتند.
قطعا برای بنده هم اثرات مثبتی داشته و اصلا توی برنامه ام بود که برای شارژ معنوی و ... برنامه منظم برای خواندنشان داشته باشم. چون اثری که از این کتابها می دیدم جای دیگری خبری ازش نبود. حتی موقع خواندن کتاب های روانشناسی خانواده و مباحث تربیتی دینی ... 
حتی شاید بعد از این هم باز بخوانم اما

اما نکته جالب ماجرا این جاست که زمان مجردی یکی دوتا خواندم آن موقع تصمیم گرفتم دیگر نخوانم. چراش این بود که به عنوان یه دختر دم بخت خط کش ذهنی من بهم یه سری معیارها داده بود که در عالم واقع و بین گزینه ها کسی رو نمیدیدم که این طور باشه. یا زیاد دیدم بین دخترخانم های مذهبی که خط کش و معیار این مدلی دستشون میگیرن و دنبال موردی میگردن که باهاش مطابقت داشته باشه. حتی بعضی مطابقت دادن هاشون خنده داره. که خب نیاز به بیان مصداق نیست در این مورد. و حرفم سر خودم نیست. صحبتم در مورد من نوعی هستش. 
من به عنوان یک دختر مجرد، وقتی کتابی از این سبک را می خوانم یک سری فانتزی هایی توی ذهنم شکل میگیرند درباره کیفیت زندگی مشترک و حتی امور دونفره و تفریحات و وقت گذراندن هایی که قرار است بعدا در زندگی خودم داشته باشم. ماها به عنوان افراد متاهل و کسانی که تجربه زندگی مشترک داریم، به خوبی خبر داریم که زندگی مشترک ورای اون فانتزی ها و چینش های زیبای ذهنی ماست. تلخ و شیرین کنار هم. که خب خودتان استادید که رشدها جایی اتفاق میافتن که با اختلافات و تضارب آراء مان دست و پنجه نرم می کنیم. جاهایی که انتظارتمان برآورده نمی شوند. در واقع این ها تلخی های زندگی نیستند، این ها متن زندگی هستند. همیشه که قرار نیست همه چیز بر وفق مراد باشد و الا زندگی لطفی نداشت. ولی در این عاشقانه ها ما این ها را نمی بینیم. کسی که با این تصویر وارد زندگی می شود، تا بتواند واقعیت را بپذیرد زمان زیادی می برد. دلخوری، نارضایتی، حسرت. چند درصد از کسانی که این کتاب ها را می خوانند به این موردی که می فرمایید آگاهی دارند?

خواندن خانم های متاهل هم داستان دیگریست. 
قطعا اثر یکسانی روی همه نداره. ولی آسیب هاش ...
من به عنوان یه خانم که از زندگیش راضیه و همسرش رو دوست داره و به نظرش کس دیگری جز او نمی تونست کنارش قرار بگیره، این حس و حال رو تجربه کردم. اگر چه برای چند لحظه. 
کتب شهدا در سبک و سیاق های مختلفی نوشته شدن، حتی اون هایی که از زبان همسر شهید هستند. ولی ورود به مسائل خصوصی زوجین در حد پیامک های عاشقانه یا بیان یکسری کدهای ظریف زندگی خصوصی چه لزومی داره?
دقیقا هم جای رنج ها خالیه، هم بیان خلاء ها و نقصان ها.

۰۶ مهر ۹۸ ، ۲۳:۵۲ پیـــچـ ـک
هومممم....قبول دارم.
سلام
پاسخ:
سلام بانو جان.

ممنون از حضورتون.
خوشحالم میشم اگر فرصت داشتید حتما مبسوط نظرتون رو بگید، به عنوان کسی که با روح روان آدم ها تخصصی در ارتباط بوده و هست.
۰۶ مهر ۹۸ ، ۲۳:۴۰ آقای ‌‌میم
یعنی خوندن اینجور کتاب ها رو توصیه نمیکنید؟
پاسخ:
بنده چه کسی باشم که توصیه بکنم یا توصیه نکنم.
به نظرم خواندنش برای آقایان شاید خوب باشه. چون همسران شهدا بسیار مورد تکریم واقع میشدن توسط شوهرهاشون. حداقل اگر مردهامون این ها رو یاد بگیرن خوبه. ولی حقیقتا چون من خانم هستم به آسیبش واسه آقایون واقف نیستم که چه ابعادی می تونه داشته باشه.

ولی به یه دختر مجرد و یه خانم متاهل نه توصیه نمی کنم.

پاسخم به خانم صحبت جانانه روهم بخونید در این مورد.
منم بدم میاد مخصوصا از این جدیدیهای عشقولانه طور
اصصصصصصصلا هم نخوندمشون
کتاب همسر شهدا فقططططط دختر شینا
پاسخ:
منم به اندازه انگشتای دست این مدل کتاب و خوندم. 
دختر شینا خیلی شیرین بود. و اون موقعی که خوندم ازدواج نکرده بودم. از جزئیاتش یه چیزایی خاطرمه، جالب بود ولی نمیدونم اگر الان بخونمش نظرم چیه.

عاشقانه هایی که اگرچه درس هایی با خودشون دارن ولی یه ذهنیت های غیر واقعی توی ذهن دخترها ایجاد میکنه.
خیلی هاشون الکی است ...
بعد از شهادت یک چهره الکی ارمانی عاشق ازشون ساخته میشه
در حالی که شهدا هم مثل هم ادم ها بودند ...و نیازی به این مدل شدن ندارند .
و رایتش زندگی عاشقانه یک شهید به چه درد من می خورد ...
پاسخ:
جدا این بده که اون قدر شخصیت شون رو آسمانی و آرمانی میکنند که دست نیافتنی میشه
این طوری فاصله ها بیشتر میشه. اگر بدی ها و خوبی ها کنار هم گفته بشه خیلی جالب تره. کاریکاتور گونه نمیشه

اونم روایتی که میاد از مسائل جزئی و خصوصی یک زن و شوهر صحبت می کنه. به نظرم شاید خوندنش واسه پسرا بهتر باشه، از این جهت که یاد بگیرن چه طور با همسرشون برخورد کنند ولی خب آسیب های اون طرفیش واسه جنس مرد رو من حقیقتا بهش واقف نیستم. ولی این طرفی ...

شکرپاره

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">